Ako zabaviť dieťa vo veku 9 – 12 mesiacov?

Nedávno som sa rozprávala s kamarátkou, ktorá má 11mesačného synka. Rozhovor bol v duchu „Ako ho zabaviť? Aké hračky mu ponúkať? Aj tak ho baví stále len chodiť a sledovať pohybujúce predmety. Ako sa v tom celom mám vyznať?“

Hračky nie sú dôležité

Ako prvé sa mi žiada povedať do sveta, že v tomto veku nie sú pre deti hračky vôbec dôležité. Oveľa dôležitejšia je pre ne radosť z pohybu a radosť objavovať svet. A to je aj možno odpoveď na otázku, prečo dieťa viac zaujme ťahať za sebou hračku na šnúrke alebo gúľanie loptičky, oproti hre s hračkami.

Na aktivity sa možno pozerať z rôznych uhlov pohľadu. Ja som si vybrala ten, že vám skúsim predstaviť aktivity, ktoré minimalizujú rodičovský zásah. A teda mojou snahou bude, aby ste mali čas vypiť si aspoň rýchlo kávu. Snáď budem úspešná.

Objavovanie príčiny a následku

 Toto je magické obdobie, kedy sa dieťa učí spoznávať „príčinu a následok“. Keď toto čaro objaví, je priam fascinované svojou „mocou“ nad predmetmi. Aj preto deti fascinujú hry ako:

  • hra s jednoduchými nástrojmi (xylofón, bubon, tamburína, búchanie po hrncoch).
  • kotúľanie vecí, zrážanie vecí, búranie vecí… základom pre vás môže byť lopta, ktorú dieťa vhadzuje do kýblika/vedra, lopta, ktorá sa kotúľa a zbúra postavenú fľašu, lopta, ktorá trafí ďalšiu loptu a tá sa kotúľa ďalej, lopta, ktorá skončí schovaná v krabici,
  • fascinujú ich hry a hračky, ktoré niečo robia napr.: potiahnutím špagáta sa hračka stratí, ťuknutím do gombíka sa ozve zvuk, zatlačením do otvoru sa niečo stratí alebo vyskočí, prvé guličkové dráhy.

Zhadzovanie vecí

Všetci sme si tým prešli a nie je matka, ktorej by to nedrásalo nervy. Druhou fascinujúcou oblasťou je zhadzovanie vecí. Aj preto sa objavujú všetky tie výrobky ako retiazky na dudlíky s klipom a svet čaká na produkt, ktorý by dokázal priviazať lyžičku k stolíku 🙂

Takže zaujímavou aktivizou je umožniť dieťaťu zhadzovať veci. Môžete sa vyhrať s prevedením, pretože každá zmena je novým zážitkom. Obľúbené je zhadzovanie penovej loptičky, zhadzovanie plyšovej hračky, zhadzovanie ľahkej šatky.

Senzorické hry

Mnoho týchto „hier“ sa využíva pri metóde senzorickej integrácie. Pod pojmom „sensory box activities“ nájdete veľa inšpirácií aj pre staršie deti. Myslím tým hru s prírodným materiálom, rôznymi hmotami a aj jedlom. V tomto veku je dôležité dávať pozor najmä na to, že deti si dávajú veci do úst. Preto tieto hry prebiehajú pod dozorom alebo volíte materiál, ktorý nevadí, ak sa dostane do úst. Zvlášť dôležité je dávať pozor, aby dieťa niečo nevdýchlo.

Dieťa sa hrá v rôznych polohách – na zemi, v kľaku a boxíky má na vyvýšenom stupienku alebo v stoji opierajúc sa stolík. Každá poloha má svoj osobitý význam, takže ja odporúčam kombinovať. Medzi obľúbené hry patrí:

  • hry s vodou – prelievanie vody do pohárikov, lovenie „kačičiek“ žufankou, hranie sa s vodou, v ktorej plávajú kvetinky, hádzanie predmetov do vody (krásne je dať ťažké, ktoré sa ponoria a ľahké, ktoré ostávajú na vode),
  • hry s hmoty vyrobenej zo škrobu a vody, uvarené špagety, ktoré môžete zafarbiť potravinárskou farbou,
  • boxy, kde sú poukladané kamene, drievka, kvetinky, voda v kýbliku, piesok…. je to na vás.

Ak sa vám toto páči a radi experimentujete na ozaj veľa prekvapivých inšpirácií nájdete tu  a aj tu. Ak si už v tomto veku trúfate na farebnú ryžu alebo máte staršie deti, tak návod na jej výrobu nájdete tu.

Na záver niečo málo o hračkách

Keďže viem, ako sa babičky tvária, keď im poviete, že vy žiadne hračky nepotrebujete, lebo vaše dieťa sa najviac baví s vodou a žufankou, skúsim opísať ako to mám s hračkami ja.

  • Vsaďte na kvalitu, využite ochotu príbuzných obdarovávať a vyberajte hodnotné (i keď drahšie hračky).
  • Vyberte si obľúbený obchod, kde väčšinou funguje aj poradenstvo k výberu vhodných hračiek.
  • Dodržiavajte vekové odporúčania – naozaj sa nemusíte nikam ponáhľať. Vyhnite sa frustrácií tých, ktorých deti majú vopred všetko a nemajú sa na čo tešiť.
  • Menej je viac. Myslite na to, že veľa hračiek spôsobuje, že sa dieťa nevie sústrediť a menej sa s hračkami hrá.
  • Menej je viac opäť. Viem, že farebné a vzorované je krásne, ale je to oveľa viac zaťažujúce na zrakové vnímanie. Preplácané farebné a vzorované podklady často vedú k frustrácií a preťaženiu dieťaťa.
Komentáře