Farebnú ryžu mám veľmi rada… keby len farebnú ryžu, ale aj farebné vločky, cícer, bielu fazuľu. Veľmi dlho mi trvalo, kým som si ju spravila. Odrádzal ma postup. Zdalo sa mi to komplikované. Ale raz som sa odhodlala a sama som ostala prekvapená, aké jednoduché to je. Tak verím, že inšpirujem aj vás. Pretože s farebnou ryžou je veľa zábavy a viacej času na pitie káv pri šťastných deťoch 🙂
je obľúbenou aktivitou 2-ročných detí. Patrí k vhodným aktivitám tzv. obdobia prípravy na písanie. Pri presýpaní sa deje veľmi veľa dobrých vecí. Rozdrobené na menšie napr.: podpora izolovaných pohybov prstov, koordinácia oko-ruka, spolupráca nedominatnej a dominantnej ruky. Často rodičia tvrdia, že ich dieťa nevydrží pri žiadnej aktivite. Niekedy si myslím, že je problém práve v predkladanej aktivite, ktorá jednoducho nie je vývinovo primeraná. Pri presýpaní však rozhodne netrafíte mimo.
Presýpanie je senzorická hra. Takže, ak máte pocit, že vaše 8 ročné dieťa je na niečo také veľké, nemusí to byť celkom pravda. Je možné, že v tomto veku sa nájde viacej detí, ktoré táto aktivita nebude baviť dlho, ale vyskúšať môžete. Presýpacie hry upokojujú a patria k mojim obľúbeným hrám pre zmiernenie stresu u detí. Aj teraz. Píšem tento blog a moje deti, aktuálny vek 8 rokov, presýpajú 🙂 Chýbali mi nejaké fotky a oni s radosťou využili, že je farebná ryža vyložená zo skrinky.
Táto hra mňa a moje deti sprevádza už roky. Vytvárame si miniatúrne svety. Je to hra, do ktorej deťom nezasahujem. Ak áno, snažím sa dodržiavať hrové princípy filiálnej terapie. Vďaka tomu umožňujem svojim deťom relax a odbúranie stresu. Vďaka maličkým postavičkám sa deti dokážu vyhrať so svojimi trápeniami a krivdami.
Hru s miniatúrami rada odporúčam aj rodičom, ktorí chcú posilniť správny úchop a grafomortoriku. Drobné predmety a zrnká ryže prirodzene „nútia“ deti k štipkovitému úchopu. Je to oveľa príjemnejšie a menej frustrujúce ako neustála úprava prstov na ceruzke. Zároveň vnímam, že je dieťa uvoľnené. To má priaznivý vplyv na podporu grafomotorických pohybov celej ruky.
Pokiaľ sa trápite s úchopom a grafomotorikou, odporúčam videokurz Učte sa doma s väčšou ľahkosťou. Nájdete tam mnoho užitočných informácií.
Mnoho detí s vývinovými poruchami (napr.: porucha pozornosti, porucha autistického spektra, dysgrafia, dyspraxia) má ťažkosti v hmatovom systéme. Hry s ryžou sú vhodným spôsobom ako hmatový systém podporiť.
Už len samotná hra dodáva hmatové podnety. Pre niektoré deti, môže byť veľmi náročné ich akceptovať (napr.: pre deti, ktoré majú ťažkosti s moduláciou). Vtedy je dôležité poznať pozadie ťažkostí, aby boli hmatové výzvy primerané.
Druhou oblasťou ťažkostí je oslabená schopnosť diskriminácie hmatových podnetov. Je to oslabenie spoznávať hmatom predmety (napr.: ich vlastnosti, tvar). Jedným z poznávacích znamení takýchto detí je, že nevedia v taške nájsť hľadanú vec bez toho, že by celú tašku vysypali von 🙂 Tu môžete do ryže schovávať predmety, písmenká a číslice, ktoré má dieťa hľadať a spoznávať.
Verím, že Vás farebná ryža bude sprevádzať, tak ako mňa, dlhé týždne až roky a neobanujete čas, ktorý ste investovali do jej prípravy.