Výroba farebnej ryže pre senzorickú zábavu

Farebnú ryžu mám veľmi rada… keby len farebnú ryžu, ale aj farebné vločky, cícer, bielu fazuľu. Veľmi dlho mi trvalo, kým som si ju spravila. Odrádzal ma postup. Zdalo sa mi to komplikované. Ale raz som sa odhodlala a sama som ostala prekvapená, aké jednoduché to je. Tak verím, že inšpirujem aj vás. Pretože s farebnou ryžou je veľa zábavy a viacej času na pitie káv pri šťastných deťoch 🙂

Čo potrebujete?

  • bielu ryžu (ak sa vám to zapáči môžete využiť aj ovsené vločky, cícer, bielu fazuľu),
  • potravinársku farbu – práškovú alebo tekutú. Mne sa viac osvedčila prášková – po nej boli farby intenzívnejšie. Pri tekutej je výhoda, že rýchlo schne, pretože nemusíte pridávať vodu. Rozdiel v intenzite uvidíte na obrázkoch,
  • ocot,
  • rukavice, aby ste si nezafarbili ruky, nepotrebný pohár na miešanie farieb (pri práškovej farbe),  igelitový sáčok, plech/misku na sušenie

Ako na to? –  tekutá potravinárska farba

  1. ryžu nasypte do igelitového sáčku,
  2. vylejte potravinársku farbu,
  3. pridajte 1 čajovú lyžičku octu,
  4. premiešajte,
  5. vysypte na plech a nechajte usušiť.

Ako na to? – prášková potravinárska farba

  1. ryžu nasypte do igelitového sáčku,
  2. do pohára vysypte potravinársku farbu. Nie je nutné použiť celý sáčok. Závisí od intenzity, ktorú chcete mať,
  3. k farbe pridávajte vodu. Pridávajte pomaly, aby ste použili, čo najmenšie množstvo vody,
  4. k farebnému roztoku pridajte 1 čajovú lyžičku octu,
  5. po lyžičkách pridávajte do sáčku s ryžou farebnú vodu. Priebežne premiešavajte, aby ste použili, čo najmenej farebnej vody. Čím menej vody, tým kratšie sušenie. Ryža vodu vsiakne. nemala by vám ryža plávať. Zbytočne budete mať prácu s cedením, umývaním farebnej vody a tak.
  6. ryžu s farebnou vodou premiešajte,
  7. vysypte na plech a nechajte usušiť.

Aktivity s farebnou ryžou

PRESÝPANIE

je obľúbenou aktivitou 2-ročných detí. Patrí k vhodným aktivitám tzv. obdobia prípravy na písanie. Pri presýpaní sa deje veľmi veľa dobrých vecí. Rozdrobené na menšie napr.: podpora izolovaných pohybov prstov, koordinácia oko-ruka, spolupráca nedominatnej a dominantnej ruky. Často rodičia tvrdia, že ich dieťa nevydrží pri žiadnej aktivite. Niekedy si myslím, že je problém práve v predkladanej aktivite, ktorá jednoducho nie je vývinovo primeraná. Pri presýpaní však rozhodne netrafíte mimo.

Presýpanie je senzorická hra. Takže, ak máte pocit, že vaše 8 ročné dieťa je na niečo také veľké, nemusí to byť celkom pravda. Je možné, že v tomto veku sa nájde viacej detí, ktoré táto aktivita nebude baviť dlho, ale vyskúšať  môžete. Presýpacie hry upokojujú a patria k mojim obľúbeným hrám pre zmiernenie stresu u detí. Aj teraz. Píšem tento blog a moje deti, aktuálny vek 8 rokov, presýpajú 🙂 Chýbali mi nejaké fotky a oni s radosťou využili, že je farebná ryža vyložená zo skrinky.

 

 

 

HRA S MINIATÚRAMI

Táto hra mňa a moje deti sprevádza už roky. Vytvárame si miniatúrne svety. Je to hra, do ktorej deťom nezasahujem. Ak áno, snažím sa dodržiavať hrové princípy filiálnej terapie. Vďaka tomu umožňujem svojim deťom relax a odbúranie stresu. Vďaka maličkým postavičkám sa deti dokážu vyhrať so svojimi trápeniami a krivdami.

Hru s miniatúrami rada odporúčam aj rodičom, ktorí chcú posilniť správny úchop a grafomortoriku. Drobné predmety a zrnká ryže prirodzene „nútia“ deti k štipkovitému úchopu. Je to oveľa príjemnejšie a menej frustrujúce ako neustála úprava prstov na ceruzke. Zároveň vnímam, že je dieťa uvoľnené. To má priaznivý vplyv na podporu grafomotorických pohybov celej ruky.

Pokiaľ sa trápite s úchopom a grafomotorikou, odporúčam videokurz Učte sa doma s väčšou ľahkosťou. Nájdete tam mnoho užitočných informácií.

ROZVÍJANIE HMATOVÉHO SYSTÉMU

Mnoho detí s vývinovými poruchami (napr.: porucha pozornosti, porucha autistického spektra, dysgrafia, dyspraxia) má ťažkosti v hmatovom systéme. Hry s ryžou sú vhodným spôsobom ako hmatový systém podporiť.

Už len samotná hra dodáva hmatové podnety. Pre niektoré deti, môže byť veľmi náročné ich akceptovať (napr.: pre deti, ktoré majú ťažkosti s moduláciou). Vtedy je dôležité poznať pozadie ťažkostí, aby boli hmatové výzvy primerané.

Druhou oblasťou ťažkostí je oslabená schopnosť diskriminácie hmatových podnetov. Je to oslabenie spoznávať hmatom predmety (napr.: ich vlastnosti, tvar). Jedným z poznávacích znamení takýchto detí je, že nevedia v taške nájsť hľadanú vec bez toho, že by celú tašku vysypali von 🙂 Tu môžete do ryže schovávať predmety, písmenká a číslice, ktoré má dieťa hľadať a spoznávať.

Verím, že Vás farebná ryža bude sprevádzať, tak ako mňa, dlhé týždne až roky a neobanujete čas, ktorý ste investovali do jej prípravy.

Komentáre