Udalosti na Ukrajine sa stali súčasťou našich životov. Udalosť takéhoto rozmeru sa dotýka detí. A my rodičia stojíme pred výzvou, ako o vojne rozprávať so svojimi deťmi. Neexistuje všeobecný návod na takéto rozhovory. Pokúsim sa zverejniť pár myšlienok, ktoré považujem za užitočné, aby ste takýto rozhovor s deťmi zvládli.
V tejto časti by som rada pomenovala okolnosti, ktoré vám môžu pomôcť rozhodnúť sa, či vôbec začať s dieťaťom takýto rozhovor. Pretože často máme pocit, že dieťa je na takéto témy ešte malé.
Pokiaľ táto téma vo vašej rodine žije a pokiaľ túto tému dieťa prináša, je na mieste sa o nej rozprávať.
Čo to znamená? Znamená to napríklad to, že vaše dieťa:
Pokiaľ sa čokoľvek takéto deje, je na mieste venovať rozhovor tejto udalosti bez ohľadu na vek dieťaťa.
Tento typ rozhovoru môže byť náročný. Preto tu platí jedna dôležitá zásada.
Nechoďte do tohto rozhovoru, keď sa necítite pripravené alebo pripravení. Nechoďte do tohto rozhovoru, ak ste aktuálne rozrušené alebo rozrušení.
Ak máte pocit, že potrebujete ešte čas, nebojte sa povedať: „Vieš čo, teraz ešte potrebujem čas pre seba, ale za chvíľku sa s tebou o tom porozprávam.“ Ak napriek všetkému necítite silu na takýto rozhovor, môžete sa obrátiť na pomoc odborníkov alebo môžete deťom sprostredkovať pomoc liniek.
Slovenská komora psychológov pre vás pripravila zoznam, kde sa možno obrátiť – Pomoc existuje
Maminky a tatinkovia moji filiálkoví, vy si spomeňte na prvé stretnutie, kedy sme na kurze hovorili o tom, že najskôr sa musíme postarať o seba, až potom konať.
Pri takýchto rozhovoroch je pre mňa dôležité mať na mysli aj tzv. emočnú blízkosť. Emočná blízkosť významne ovplyvňuje prežívanie udalosti. Čím je dieťa emočne udalosti bližšie, tým sa s ňou môže viac identifikovať. Čím sa dieťa s udalosťou bližšie identifikuje, tým môže byť reakcia na udalosti silnejšia. Čo prispieva k emočnej blízkosti?
Skúsim si predstaviť, ako sedíte oproti svojmu dieťaťu a skúsim sedieť po vašom boku. Skúsim vyzdvihnúť to, čo považujem za dôležité z pohľadu odborných rád a pokúsim sa popísať, ako som sa rozprávala s deťmi ja.
V prvom rade, potrebujeme vedieť, aké informácie deti o udalostiach majú. A potrebujeme vedieť aké predstavy, aké myšlienky a aké emócie sa k týmto informáciám viažu.
To v sebe zahŕňa skutočnosť, že potrebujeme viacej počúvať ako sa pýtať. Potrebujeme vedieť, čo dieťa počulo. Pri počúvaní je dôležité brať v úvahu, že:
Niekedy dieťa nie je schopné odpovedať na otázky. Cítime, že naše otázky skôr rozhovor brzdia, ako mu pomáhajú. A tak načrtnem, že rozprávať sa dá aj bez otázok. Je to jedna z vecí, ktoré sa učia na kurzoch filiálnej terapie. Je možné, že pre rodičov, ktorí kurz neabsolvovali to môže byť ťažko uchopiteľné. Ale viem, že mnohí z mojich rodičov filiálkových tento blog čítajú. A tak im len pripomínam túto zručnosť z kurzu. Pretože, ak dieťa nevie odpovedať na otázky, práve tento spôsob môže byť nápomocný. A samozrejme, pokiaľ sa čokoľvek deje, tak teraz je tá dobrá doba opäť začať z polhodinkami 🙂
Rozhovor bez otázok, môže vyzerať nejak takto.
„Maminka, bude vojna?“
„Cítiš strach, že by tu mohla byť vojna.“
„No,….“
„Zdá sa, že si niečo také videl alebo počul.“
“ No, videl som to v televízii a hovorili, že je to vojna.“
„Videl si, čo sa deje na Ukrajine. Je to iný štát. Videl si tanky a horiace budovy a máš strach, že to môže byť aj u nás doma“
„A nemôže?“
„Neviem, ako to bude. Ale viem, že teraz sme v bezpečí. Vojna je ďaleko za hranicami. Nie je na Slovensku.“
Táto udalosť a takýto rozhovor môže viesť k vyplávaniu emócií. Je žiadúce oslovovať emócie, ktoré sa objavujú cez zručnosť, ktorá sa nazýva reflektovanie. Je to schopnosť zrkadliť a pomenovať emócie, ktoré vidíte, že vaše dieťa prežíva. Reflektovanie je podľa mňa základom pre vyjadrenie empatie.
A aké ma reflektovanie podoby?
Tento rozhovor alebo aj nejaký podnet (napr.: húkajúca sanitka, prelet lietadla), môže spustiť výraznú úzkostnú reakciu. V tomto bode je dôležité začať upokojovať:
Pri rozhovore sledujte svoje dieťa. Vnímajte ako reaguje. Vo všeobecnosti by sa mal rozhovor týkať toho, čo dieťa už vie. Neodporúča sa navyšovať informácie. Neodporúča sa pozerať videá. Nie je nutné zachádzať do podrobností. Snažte sa vyhýbať detailom, o ktorých deti nič nevedia.
Používajte krátke vety. Robte pauzy a vnímajte, čo dieťa na vypovedané povie, čo cíti. Reflektujte, čo vnímate. Nebojte sa nechať zaznieť ticho. Vyhýbajte sa expresívnym vyjadrenia. Váš jazyk by mal byť skôr vecný a informatívny.
Je v poriadku povedať: „Aj mňa tieto udalosti zasiahli.“ „Cítim ľútosť nad rodinami na Ukrajine.“ Ale určite dbajte na mieru svojho emočného zdieľania. Dbajte na to, aby ste neprenášali svoje obavy a strachy na dieťa.
Ak sa obávate svojich pocitov, radšej ostaňte pri základných opisoch, tak ako je to opísané na začiatku odstavca.
Pri zdieľaní svojich pocitov, môžeme viesť rozhovor do tém ako je pomoc druhým. Môžete pri zdieľaní svojich pocitov spraviť akt solidarity. Môže to byť modlitba za Ukrajinu, meditácia za Ukrajinu či zapálenie sviečky ako uctenia si obetí.
Daniel Hevier dnes napísal „Bola streda, 21. augusta 1968, a keď sa mama vyplakala, že bude vojna, poslala nás stáť do radov pred obchodmi a kúpiť múku, chlieb, soľ… Mal som vtedy 13 rokov a cítil som, že by som chcel a mal niečo urobiť. Z novín som si prekreslil obrázky našich štátnych predstaviteľov a vyrobil domáce letáky, ktoré som povylepoval po susedných vchodoch. Tak som aj dnes urobil to, čo môže urobiť slabá figúrka v hre mocných : navštívil som základnú školu na Považí a s deťmi som sa rozprával o tejto téme.“
Keď som si toto prečítala, rozhodla som sa, že napíšem tento blog. Je to moja reakcia na hru mocných aj keď sa cítim ako slabá figúrka.
Ak v krízových situáciách konáme, cítime sa lepšie. Aj keď máte pocit bezmocnosti, každý z nás môže spraviť niečo. Vyjadriť solidaritu, poslať dar, ponúknuť dobrovoľnú pomoc… čokoľvek.
Formy pomoci sa neustále menia. To, čo platilo v čase písania blogu, už nemusí platiť. Stránka Kto pomôže Ukrajine, je pravidelne aktualizovaná.
Ešte vám ponúkam nejaké pripravované alebo už zrealizované rozhovory a diskusie k téme
Toto je definitívne najdlhší blog, aký som napísala. Možno nie je úplne konzistentný, pretože ho píšem v emóciách. Počas jeho písania sledujem správy a myslím na moju rodinu žijúcu na Ukrajine v meste Sumy pri severovýchodných hraniciach s Ruskom. Kým ešte včera podvečer bol ich v meste pokoj, tak už ráno som videla videá, ktoré nám poslali a kde je vidieť ako z okna horia sklady a po uliciach sa premávajú tanky. Kým som stihla dopísať tento blog, prišla mi správa, že vojenská správa v Sumách dôrazne odporúča nájsť si úkryt.