Aktivity na podporu úchopu a grafomotoriky 2-3 rok

aktivity na obdobie 2 – 3 rok

Navliekanie korálok

Navliekanie korálok je snáď najčastejšie odporúčaná aktivita z poradní. Avšak niekedy sa nám nezdá vhodná pre chlapcov, poprípade nám dochádza fantázia. Pretože povedzme si úprimne, koho by bavilo stále len navliekať a tvoriť náramky. Avšak, keďže ja sama rada odporúčam prácu s korálkami, ponúkam vám moje obľúbené navliekacie hrátky s deťmi.

  • Výroba hada z nastrihaných roliek od toaletného papiera, neskôr z korálok (veľkosť prispôsobujte schopnostiam dieťaťa). Atraktivitu roliek z toaletného papiera zvýšite, ak ich farebne pomaľujete.
  • Navliekanie korálok vertikálne – na špajdlu, čínsku paličku, slamku
  • Korálkové vlasy, chápadlá pre medúzu či leviu hrivu. Ak miesto špagátika použijete chlpaté drôtiky navliekanie zjednodušíte. Kartón namiesto výkresu tiež zjednoduší manipuláciu.
  • Namiesto korálok použite cestoviny – kolienka, penne – ideálne farebné
  • Vyrobte si závesnú hračku ako dekoráciu do detskej izby, pričom šnúrku ozdobte korálkami

Nálepky

Nálepky sú pre deti fascinujúcou záležitosťou. V dnešnej dobe nie je problém vybrať nálepky vhodné do rúk práve vašemu dieťatku. Na začiatku vyberajte také, ktoré sa ľahko odlepujú a sú väčšie. Vhodné sú aj 3D nálepky.

Rovnako, ako nalepovanie, je pre deti zaujímavé aj odlepovanie. Často deťom prilepím k stolíku nejakú hračku a dieťa sa ju snaží vyslobodiť.

Všímajte si, ako dieťatko reaguje na lep. Toleruje ho alebo nie? Už teraz si môžete všímať ako funguje integrácia hmatových podnetov. Pokiaľ si všímate silné odmietanie, nikdy dieťatko nenúťte do dotyku. Začnite si všímať, či dieťa neodmieta viacero hmatových podnetov:

  • Odmietanie mať špinavé ruky,
  • Plač pri veľmi jemných materiáloch ako je vlna, kožušiny, pierka,
  • Neochota chodiť bosí po tráve
  • Odmietanie jedla podľa konzistencie, poprípade nechuť, ak sa dotýka omáčka iných častí jedla

Hmat má vplyv na mnoho oblastí života – vrátane pozornosti, grafomotoriky a úchopu, jedenia či sebaobsluhy. Všímajte si a rozvíjajte hmat od malička. Vždy citlivo a bez nátlaku.

Otváranie a zatváranie vrchnákov

Áno! Deti sú fascinované nádobkami. A je toľko veľa spôsobov zatvárania a otvárania. Otváranie a zatváranie je úžasné. Okrem benefitu rozvoja jemnej motoriky, to má aj ďalšie výhody.

Budujete frustračnú toleranciu. A to je niečo, čo v dnešnej dobe deti potrebujú ako soľ. Rozvíjate praxiu a motorické plánovanie. Sú to zručnosti potrebné na používanie akýchkoľvek predmetov. Dieťa sa učí, že podobné veci ako otvorenie, sa dejú rôznymi spôsobmi – otvorenie svorky, otočenie, stlačenie a pod.

Najlepšiu radu, akú vám viem dať je, že nikdy neotvárajte fľašku za dieťa. Pokiaľ mu to nejde, tak maximálne mu uvoľnite závit a nechajte ho akciu dokončiť. Podobná rada znie aj pri rozbaľovaní sladkostí.

Kreslenie a maľovanie

Kreslenie a maľovanie nás už bude sprevádzať celý život. Alebo aspoň dovtedy, kým nás hodiny výtvarnej výchovy nenaučia, že na kresliť a maľovať nevieme  😊 Prepáčte mi trochu sarkazmu. Ale toto veľmi vytýkam našemu školstvu. Aj keď to nie je 100percentná pravda. V mnohých z nás hodiny výtvarnej výchovy, zabili pocit, že vieme kresliť a maľovať.

A teda podelím sa s vami o nejaké aktivity, ktoré mám rada:

  • Otláčanie všemožných predmetov (kuchyňa mi je vždy skvelou inšpiráciou) a sledovanie akú stopu predmety zanecháva napr.: vidlička, drvič na zemiaky
  • Pečiatkovanie zeleninou napr.: vyrobenie si zemiakových pečiatok, otláčanie rôzne nakrájaných tvarov zeleniny,
  • Miešanie farieb a sledovanie aké nové farby z nich vzniknú,
  • Nezabúdajte na maľovanie prstami. Naozaj sa nemusíte ponáhľať k ceruzkám a štetcom.
  • Maľovanie vodou na chodník alebo vyfarbovanie omaľovávaniek vodou. Moja obľúbená dodávateľka je moja kamarátka Sylvia – je to asi reklama, avšak neplatená.  Skôr by som povedala, že je to reklama na základe dobrých skúseností.

Odteraz už navždy

Všetky tieto aktivity môžete pri zmene materiálu a výzvy realizovať aj so staršími deťmi. Vo videokurze Učte sa doma s väčšou ľahkosťou, spomínam ako pracovať so správnymi výzvami a v manuáloch máte príklady, ako aktivity sťažiť a naopak zjednodušiť.

Ja sa riadim rôznymi zásadami a niektoré sa pokúsim ukázať aj vám.

  • Prispôsobujem materiál schopnostiam dieťaťa – väčšinou to znamená, že si dávam záležať na tom, aké veci používam z pohľadu veľkosti a schopnosti dieťaťa manipulovať s pomôckami a materiálom.
  • Pomáham si atraktivitou témy. Ak viem, že moje dieťa zaujímajú autíčka, tak sa snažím aby to s tou témou súviselo.
  • Ak vidím, že je pre moje dieťa aktivita ťažká, tak volím tú vývinovo na nižšom schodíku.
  • Snažím sa dopriať dieťaťu dostatočne veľa skúseností, aby mohlo prejsť do vývinovo vyššieho levelu. Neriadim sa vekom, ale vývinovou úrovňou.

Dajte mi vedieť, či sú tipy pre vás užitočné. Rada píšem podľa toho, čo potrebujete práve vy. Ak vás niečo zaujíma, neváhajte a píšte, o čom by ste radi čítali.

Pre sledovanie viacerých tipov ma nájdete na sociálnych sietiach Facebook CentrumDys a Instagram CentrumDys

Komentáře