Predškolský vek je často ťahom na bránku. My si predstavíme odporúčané aktivity alebo skôr moje obľúbené aktivity pre túto vekovú skupinu. Ale, nie všetky deti sa vyvíjajú podľa tabuliek. A ak to tak náhodou je aj u vás. Napísala som pre vás zopár láskavých slov.
Ak sa v tom cítite sami a nenachádzate vo svojom okolí pomoc, pozrite sa na videokurz Učte sa doma s väčšou ľahkosťou. V ňom som spracovala témy, ktoré vám s týmto vedia pomôcť. Kurz bol tvorený práve pre predškolákov a prváčikov s ťažkosťami v pozornosti a grafomotorike. A teraz sa pozrime na aktivity, ktoré odporúčam pre toto vekové obdobie
Predškolský vek je obdobím, kedy dieťa začína prekresľovať tvary ako štvorec, trojuholník a X. Prekresľovanie tvarov je základom pre schopnosť učiť sa písať tvary písmen a číslic. V tomto období deti začínajú s písaním tlačených písmen (minimálne svojho mena) a samozrejme, že píšu aj číslice.
Toto obdobie je aj obdobím, kedy začíname predkladať prvé pracovné listy s grafomotorickými tvarmi, ktoré sú základom pre písané písmená. Začíname s obdobím lastovičiek, vlniek, oválov a podobne. Pomaličky sa začína zmenšovať veľkosť. Ja osobne sa k malým formátom neponáhľam, kým nie je grafomotorický prejav pripravený. Malé formáty nechávam na prostredie materskej školy a pre seba pokračujem vo veľkoformátovom štýle.
Na fixáciu tvarou čísel používam sadu hmatových kariet s číslicami. Mám ich rada, pretože som si ich vyrobila podľa svojich predstáv. Za pomoci nich môžete:
Kresba postavy sa v tomto období zdokonaľuje. Dieťa na začiatku piateho roku stále kreslí spájaním základných tvarov – kruh, štvorec, obdĺžnik. Postupne v kresbe pridáva detaily v tvári a na rukách. Začína sa objavovať vnímanie rozdielu ženskej a mužskej postavy. Pre toto obdobie je charakteristické prekrývanie častí (transparentnosť)– čiže dieťa nakreslí telo a na to nakreslí oblečenie. Postupne sa snaží zachytiť postavu v pohybe. Kresba postavy ešte nie je realistická, proporcie a postava v pohybe nezodpovedajú realite. Za to sú to roztomilé kresby hodné úschovy, pretože po rokoch dokážu pohladiť rodičovskú dušu.
Postupne sa približovaním k šiestemu veku života kresba postavy zdokonaľuje. Dieťa väčšinou začína kresliť hlavu, ktorá je často proporčne najväčšia. Aj preto, že dieťa venuje pozornosť detailom tváre – oči, uši, obočie, nos, mihalnice či zuby . Objavujú sa už aj doplnky – topánky, účesy, mašle. Dieťa by malo byť schopné na zápise do školy nakresliť postavu so 6timi a viacerými časťami.
Zaujíma vás, čo by dieťa malo vedieť pred nástupom do školy? Viac o školskej zrelosti nájdete tu
Niektoré deti, kreslia postavu zdola nahor, čiže začínajú nohami. Keď sme túto tému riešili na supervízii v bilaterálnej integrácii náš škótsky „guru“ Andrew Dalziell s úžasom sledoval našu ohnivú diskusiu. Uzatvoril to tak, že nie je dôležité ako dieťa postavu kreslí, ale či nakreslí vývinovo v poriadku. Mám pocit, že som ho počula mrmlať niečo o slovenskej posadnutosti kresbou a úchopom 😊. Niekedy je zaujímavé sledovať, že niektoré témy, ktoré na Slovensku žijú sú v zahraničí považované za nedôležité.
Mám ju pre vás tu. Začnite dieťa masírovať. Zdá sa vám táto rada podivná? Ani náhodou. Ja som si vo svojej praxi všimla veľmi významné prepojenie medzi kresbou postavy a tzv. predstavou o tele. Ak má dieťa slabú predstavu o tele prejavuje sa to aj v jej kresbe.
Ja pre deti zo slabou predstavou o tele využívam cvičenia a masáže z programu bilaterálnej integrácie alebo masáž tela so silnejším tlakom, pričom pomenovávam časti tela, ktorých sa dotýkam.
Ako som už naznačila v predchádzajúcom blogu. Individuálne pohyby prstov sú jednou z kľúčových podmienok pre dynamický úchop. Prsty sa postupne stávajú ohybnejšími a jemná motorika je presnejšia. To, čo si je dobré všímať je:
Mojou obľúbenou aktivitou je hra na klavír. A ak aj nemáte klavír a vaše dieťa na ňom nevie hrať, nezúfajte. Hra na klavír sa dá zahrať aj tak. Ja ju hrám tak, že si najskôr urobíme rozcvičku. A to tak, že ťukáme o stôl prstami a tvárime sa, že hráme na klavíry. Dávam dôraz, aby dieťa hralo všetkými prstami.
Samotná hra je už väčšia zábava. Vyberieme si nejakú známu pesničku, spievame a pomyselne hráme na klavíry. Ak si chcete cvičenie vizualizovať, môžete si klavír nakresliť na papier a hrať tak. Za odmenu často túto aktivitu ukončujeme masážou – dieťa predstavuje klavír a ja na ňom hrám.
Okrem cvičení s prstami je dôležité mať dobre vyvinutý štipkovitý úchop a teda manipulácia s drobnými predmetmi je stále vítaná. Vždy, keď dieťa musí držať vec troma prstami – palec, ukazovák a prostredník – ste na dobrej ceste.
Ja v tomto veku rada na podporu štipkovitého úchopu používam:
Obdobie predškolského veku začína byť pre mnohých rodičov stresujúce. Uvažujú nad školskou úspešnosťou svojich detí. Verím, že vám blogy prinášajú inšpirácie, ako svoje deti rozvíjať a informácie, ktoré vám umožnia sa správne rozhodovať.
Ak ma chcete v tvorbe podporiť finančne budem rada. Akoukoľvek čiastkou môžete prispieť na transparentný účet SK46 8330 0000 0029 0150 8564 na moje meno. A na čo prispejete?
Pomôžete dávať zľavy na služby rodinám a deťom, ktoré sa ocitli v ťažkej finančnej situácii. Rok 2022/2023 bol rokom, kedy mnoho rodín muselo z finančných dôvodov prerušiť spoluprácu. Mnohé spolupráce som nedokázala ukončiť – buď z dôvodu, že mi bolo ľúto zastaviť ten progres, ktorý sa diaľ alebo preto, že ukončenie by spôsobilo zhoršenie duševného zdravia. A tak som začala ponúkať zľavy (niekedy až 100percentné). Minulý rok sa suma vyšplhala približne 1500€. Nie je pre mňa finančne možné to ťahať sama, ale s vašou pomocou to dokážeme. Umožniť služby mnohopočetným rodinám (často s diagnózami), rodinám s chronickým ochorením ako napr.: rakovina, deťom v náhradnej rodinnej starostlivosti, matkám samoživiteľkám a podobne.
Ja financie využijem na nákup pomôcok a preplatenie vzdelávaní a supervízií. Ďakujem.