Prečítané leto: 5 týždeň O TICHU

Prečítané leto je liek proti nude a taký môj tip pre tých rodičov, ktorí hľadajú inšpirácie na aktivity a knihy. Všetko o tomto skvelom nápade nájdete tu. Tretí a štvrtí týždeň som vám aktivity predstavila na Facebooku a Instagrame CentrumDys. Piaty týždeň má tému O TICHU. Tuho som rozmýšľala, ale nakoniec som sa rozhodla povedať vám niečo o reči tela.

Zahrajme sa bez slov

Je mnoho hier, kde nemôžeme používať slová. Spomeniem moje obľúbené:

  • NA POVOLANIA si pamätám ešte z prvej triedy na ZŠ. Jeden zo skupiny si vyberie povolanie, pantomimicky ho zahrá a ostatní hádajú. Táto hra má mnoho podôb a od prvej triedy ma sprevádza až po dospelosť, kedy ľudia hádajú filmy. S obľubou je využívaná aj v mnohých TV súťažiach.
  • NA SOCHY deti sú v dvojiciach. Jeden vymyslí sochu, postaví sa do pozície. Druhý zopakuje pozíciu a povie, čo si myslí, že socha znázorňuje. Ak to chcete zjednodušiť, tak si zadajte aj tému pr.: povolanie, zviera, šport. Socha povie, či spoluhráč uhádol alebo nie. Následne si vymenia role. Ten, čo háda sa stáva sochou a ten, čo bol sochou napodobní pozíciu a háda, čo socha znázorňuje.
  • JÓGA – mám vyrobené kartičky s pozíciami jógy. Dieťa vytiahne kartičku, napodobní pozíciu z karty a ja napodobním jeho pozíciu. Následne si pozrieme kartu a zistíme, či sme to spravili správne.

Prečo takéto hry s deťmi hrám?

Viete, tieto hry pre mňa nie sú obyčajnými hrami. Sú pre mňa aj spôsobom ako zistiť, či dieťaťu funguje časť telesného vnímania. Pretože viete, čo majú tieto hry spoločné?

Pri týchto hrách si overujem, či má dieťa správnu PRAXIU. Divné slovo, viem… ale je to veľmi dôležité slovo. Praxia je schopnosť používať naše telo efektívne. A ako všetko v našom živote, aj toto je schopnosť, ktorá je zložitejšia ako sa na prvý pohľad môže zdať. Praxia sa skladá z viacerých zložiek:

  • prvá je ideácia – Je to niečo, čo sa deje ešte pred pohybom. Vďačíme jej za to, že si vieme predstaviť, čo chceme urobiť. Ak by sme si za príklad vybrali hru „na jógu“, tak je to schopnosť predstaviť si ako sa postavím do nakreslenej pozície. Je to schopnosť vedieť, kde budem mať ruky, nohy a ako budem otočená. Táto schopnosť je závislá od predstavy o tele.
  • druhá časť je plánovanie a organizácia – schopnosť naplánovať si pohyb a pripraviť naň svoje telo. Možno sa to zdá divné, ale nie je pre všetkých samozrejmosť, že vieme ako sa do nakreslenej pozície dostaneme.
  • no a posledná je realizácia – čiže to, čo sme si po zhliadnutí kartičky s jógovou pozíciou naplánovali, musíme dokázať aj zrealizovať.

Načo praxia slúži?

Väčšina ľudí nad pohybmi nemusí rozmýšľať, ale verte, nie je to samozrejmosť. Ťažkosti s praxiou môžu mať napríklad deti s poruchou pozornosti, deti s dyspraxiou (teda poruchou motorickej koordinácie), deti s poruchou autistického spektra.

A ak máme ťažkosti s praxiou, tak máme ťažkosti vo viacerých oblastiach života. Ťažko sa učíme, ak nám niekto niečo ukazuje. Nevieme napodobovať ako sa napr. zaväzujú šnúrky, zapína gombík  a pod. Môžeme mať ťažkosti, že vyberáme nevhodné pracovné nástroje. Napríklad dieťa si vyberie nevhodný štetec na maľovanie, nevhodné nožnice na strihanie, nevhodný pohárik na vodu a pod. A samozrejme pri ťažkostiach s praxiou sme celkovo nešikovnými.

Ak vás zaujíma ako praxia (a celkovo telesné vnímanie ovplyvňuje učenie), dávam Vám o pozornosti moju novinku VIDEOKURZ „Učte sa doma s väčšou ľahkosťou“ Je plný informácií o tom, ako telo ovplyvňuje našu schopnosť učiť sa a sústrediť sa. Všetko o ňom  a prvú lekciu ZDARMA si môžete pozrieť tu.

 

 

 

Komentáře